Supplement review: De vele voordelen van l-theanine

ltheanine1

Kalmeren, zonder je moe te maken’, dat is de kracht van l-theanine in een notendop. Het supplement werkt stressverlagend en verbetert je focus, cognitie en slaapkwaliteit. Bovendien is het een ideaal middel als je dagelijks veel cafeïne tot je neemt. Nieuwsgierig geworden? Hier lees je wat l-theanine is, waar je het voor gebruikt en wat mijn ervaring is met deze bijzondere nootropic.

Wat is L-Theanine?

L-Theanine is een aminozuur dat in theebladeren en in sommige paddenstoelen voorkomt. Uit onderzoek blijkt dat de stof je helpt ontspannen, zonder je slaperig of moe te maken. 

Een kop thee van 200 ml. bevat tot zo’n 25 mg l-theanine. Niet voor niets is een kopje thee voor veel mensen lekker ontspannend. In supplementvorm ligt de dosering vaak een stuk hoger. Capsules bevatten meestal 100 tot 200 mg l-theanine, wat het effect natuurlijk flink opschroeft. 

Als supplement kent l-theanine niet tot nauwelijks bijeffecten. Bovendien is het relatief goedkoop. Mede daarom is het een veel gebruikt supplement voor verschillende doeleinden.

Wat zijn de voordelen van l-theanine?

De volgende voordelen zijn volgens onderzoek en mijn eigen ervaring het meest prominent. 

Minder stress en meer rust

Een uitkomst voor menig druktemaker en stresskip! Verschillende onderzoeken laten zien dat l-theanine stress en angst vermindert in stressvolle situaties. Een ander onderzoek toonde aan de stof het relaxte gevoel verhoogt, zonder je te vermoeien of je hartslag te verlagen.

Betere focus en cognitieve prestaties

Ideaal voor koffieliefhebbers (waaronder ik). Cafeïne en l-theanine vormen namelijk een geweldig duo. Je voelt de energie die bij koffie/cafeïne hoort, zonder het opgejaagde gevoel. Verschillende onderzoeken bevestigen dit (bron, bron).

Ook mijn ervaring hiermee is zeer positief. L-theanine zet ik voor dit doel dan ook het meest in. Op een dag waar veel van je wordt gevraagd, is het een fijne boost voor je hersenen. Je mag l-theanine dus ook zeker rekenen tot de zogenaamde nootropics.

Verbeterde slaapkwaliteit

L-theanine kan je nachtrust verbeteren, net als een kop warme thee. Zelf merk ik dit vooral bij een dosis van 400 mg. Ook onderzoekers zagen bij een dosis van 250 mg. – 400 mg. goede resultaten. 

Na inname van l-theanine word ik vaak beter uitgerust wakker en ik meet een iets lagere rusthartslag. Het supplement maakt een korte nacht echter niet goed. Zelfs niet een beetje. Te weinig uren zorgt nog steeds voor een slecht herstel. Op tijd naar bed dus!

Andere mogelijke voordelen van l-theanine

L-theanine kent nog meer mogelijke voordelen. Deze zijn wel wat lastiger meetbaar en vragen om veel meer onderzoek. Ook heb ik ze niet direct zelf ervaren.

  • Boost voor je immuunsysteem (bron, bron)
  • Goed tegen verhoogde bloeddruk (bron)
  • Goed bij bepaalde tumor- en kankerbehandeling (bron)

Waar koop je betrouwbare l-theanine?

Ik heb l-theanine van Jarrows en Now Foods geprobeerd. Deze bestel je het makkelijkst via een webshop als Bol.com. Beide merken l-theanine werkten prima en ik merkte vrijwel geen verschil. Op dit moment koop je een potje met 100 mg. capsules voor minder dan € 25,-.

Wanneer gebruik je l-theanine en in welke dosering?

Wanneer gebruik je l-theanine?

In principe kun je l-theanine op elk moment van de dag gebruiken. De een gebruikt het voor focus overdag, de ander om te ontspannen in de avond. De een gebruikt het dagelijks, de ander zet het strategisch in op stressvolle momenten. Probeer zelf uit wat voor jou werkt.

Dosering

Bij vrijwel ieder supplement of nootropic raad ik aan met een lage dosering te beginnen. Opschroeven kan altijd nog. Raadpleeg bij twijfel je huisarts; ik ben dan wel een healthnerd, maar ik ben geen dokter.

Zelf merk ik een duidelijk effect vanaf 200 mg. In de avond maakt het me iets meer ontspannen en overdag zorgt het voor een verbeterde focus. Bij 400 mg. is het effect dubbel zo sterk, zonder bijeffecten. Dat is voor mij de ideale dosis op dagen dat er veel van me gevraagd wordt.

De ideale dosis is per persoon en per doel afhankelijk. Probeer zelf uit om te kijken wat bij jou past.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *