maart 5, 2019

Health Hacks: 3 manieren om slimmer te worden zonder dat het je tijd kost

Slimmer worden, nieuwe dingen leren, onze kennis vergroten. We willen het allemaal wel, maar ons drukke leventje laat het niet toe. Geen tijd voor, toch? Nope! Niks ervan! Dat is geen excuus meer. Met deze drie tips word je slimmer en heb je tijd om te leren zonder dat het tijd kost. Let’s go!

#1 Luister naar podcasts

Wat is een podcast?

Podcasts bestaan al een tijdje, maar voor wie niet weet wat het is: eigenlijk niets meer dan een geluidsbestand. Zie het als een talkshow of een soort radio-uitzending, maar dan (meestal) gericht op een bepaald onderwerp. Wetenschap, nieuws, sport, geschiedenis, natuur… over werkelijk ieder onderwerp bestaan tal van podcasts. En in iedere taal. Da's makkelijk slimmer worden!

Hoe beluister je een podcast?

Podcasts kun je het makkelijkst downloaden of live streamen via je smartphone. Koppel je telefoon via bluetooth of een kabeltje aan je headphones, speaker of autoradio en je kan beginnen. Zowel voor Android als iOs zijn verschillende gratis apps beschikbaar. Via zo’n app kun je zowel nieuwe podcasts vinden als podcasts beluisteren.

Zonder dat het tijd kost?

Een podcast beluisteren hoeft geen extra tijd te kosten. Je kan het op haast ieder denkbaar moment beluisteren, terwijl je tegelijkertijd iets anders doet. Vervang je muziekje dus af en toe (of vaker) door een podcast. Een paar praktische voorbeelden:

  1. Wanneer je naar je werk rijdt, zowel in de auto als het OV
  2. Op de fiets, of lopend naar 'wat dan ook'
  3. Tijdens het hardlopen of sporten in de gym
  4. Terwijl je het huishouden doet of andere klusjes
  5. Tja, wanneer niet?

Onze favoriete podcasts

  • The Joe Rogan Experience (Een van de populairste podcasts. Multitalent Joe Rogan interviewt interessante gasten over zeer uiteenlopende onderwerpen. Vermakelijk en leerzaam)
  • The Tim Ferriss Show (Een van de populairste podcasts. Richt zich o.a. op persoonlijke ontwikkeling, routines, gezondheid, creativiteit en meer)
  • Hardcore History (Dan Carlin vertelt geschiedenis-verhalen alsof je erbij bent. Indrukwekkend en meeslepend.)
  • Ben Greenfield (Podcast van een Health-guru over o.a. gezondheid, sport voeding en biohacking)

#2 Vul loze momentjes met Reddit

Hoe vaak op een dag heb je een loos momentje dat je even je social media checkt? Of op de WC (kom op, doen we bijna allemaal toch?). Ongetwijfeld best vaak. We checken onze wall, lachen om een grappige filmpje of een hilarische 'meme'. Superleuk, maar vervang Facebook of Instagram eens door Reddit en je kan van alles leren.

Wat is Reddit?

Zie Reddit als een kruising tussen een forum en je persoonlijk newsfeed. Een forum over wat dan? Over alles! Door je te abonneren op zogenaamde ‘subreddits’ geef je je interesses aan. Over werkelijk ieder onderwerp is wel een subreddit aangemaakt, van heel algemeen tot zeer specifiek. Voorbeeld: er is een subreddit ‘history’, maar ook een subreddit ‘ww2’ over alleen de Tweede Wereldoorlog.

Alle geabonneerden zorgen samen voor de content, zoals op een forum. Je kan dus informatie lezen, maar ook reageren, zelf iets posten of vragen stellen. Welke posts er bovenaan komen te staan wordt bepaald door de community. Met een pijltje omhoog of omlaag kun je je stem uitbrengen. Reddit is zowel via een app als 'gewoon' in je browser te openen.

Even wennen

Reddit is ontzettend simpel, maar het is wel even wennen als je alleen Facebook of Instagram gewend bent. Maak een account aan en kijk er iedere dag even naar. Voor je het weet ben je een Reddit-pro. Het is trouwens niet alleen een platform om dingen te leren, maar je vindt er ook zat memes, grappige gifs en videos. Dan hoef je Instagram alleen nog te gebruiken om HealthNerds te volgen 😉

#3 Eet vet

een avocado zit vol goede vetten

Eten moet je toch, dus waarom geen voedsel waar je hersenpan baat bij heeft? Vervang je minder gezonde voeding door vetrijke producten en je slaat meerdere vliegen in één klap. Zonder dat het je extra tijd kost. Binnenkort posten we een uitgebreide gids over alle voordelen van vet eten, voor nu houden we het bij dit lijstje. De volgende producten bevatten goede vetten en leveren brandstof voor je brein:

  1. Avocado - Bestaat voor bijna 85% uit vet en zitten boordevol vezels. Verlaagt slechte LDL cholesterol en verhoogt het goede HDL cholesterol.
  2. Kaas - De ‘Ik-wil-kaas’-mevrouw had groot gelijk. Wij willen ook kaas. Vol vetzuren, calcium, proteïne en vitamine B12. En nog lekker ook!
  3. Vette vis - Denk hierbij aan haring, makreel, zalm en tonijn. Zit vol Omega 3 vetzuren (erg belangrijk) en proteïnen. Eet je geen vis dan kun je kiezen voor een visoliesupplement
  4. Noten - Bijvoorbeeldwalnoten, amandelen, pecannoten, pistache en macadamianoten. Ze bevatten goede vetten, vezels, magnesium en vitamine E. Borrelnootjes tellen niet mee.
  5. Pure chocola - Chocolade met minimaal 70% cacao heeft een hoop goede vetten in zich. Zo’n 65% van een reep bestaat uit vet en het bevat ook magnesium, ijzer en verschillende anti-oxidanten. Goed voor o.a. je brein, huid en hart. En nee, Milka en Tony Chocolonely vallen niet in de gezonde categorie.
  6. Vette yoghurt of kwark - Laat die 0% vet yoghurt lekker staan, maar ga voor vet. Laag in koolhydraten en rijk aan vitamine B12 en probiotica (goede bacteriën)
  7. Eieren: Een ei bestaat voor ruim 60% uit vet. Rijk aan omega 3 en diverse vitaminen (zoals A, B2, D, E en K). En vergeet de cholesterol-mythe. De cholesterol in eieren heeft niet tot nauwelijks invloed op ons cholesterol-level.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram